Monday, February 23, 2009

Tekanan air/water pressure

Satu masalah yang pernah saya hadapi semasa memasang Hijrah filter di rumah pelanggan adalah berkenaan tekanan air yang rendah. Bergantung kepada tekanan air di sesebuah kawasan, jika tekanan air kuat, maka air yang keluar dari penapis tu kuat juga. Tapi jika terlalu rendah, air keluar lambat jadi lama sikit la kalau nak tadah air dalam bekas.

Jadi sebelum saya memasang penapis ini, saya akan mengukur tekanan air di rumah pelanggan saya. Saya menggunakan tekanan air dirumah saya sebagai 'benchmark'. Sebab saya tinggal di condo, jadi tekanan air agak tinggi iaitu sekitar 15 psi. Air tapis keluar agak lancar.
Penapis Hijrah boleh berfungsi dalam tekanan air hingga 150 psi.
Pressure gauge yang saya pakai brand FISHER.




DIY Pressure Gauge

No comments:

Post a Comment